چمران جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت انسان ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملاء اعلی، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه تسلیت و تبریک عرض میکنم.
تسلیت از آن رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه میآفرید و سرلوحه ی مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملتها و توده های مستضعف میکند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش میدهد. مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است.
چمران عزیز با عقیدهی پاک خالص غیروابسته به دستهجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. او در جهاد، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمای های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست.
او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر. و اما، ما میتوانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملت های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان و برادر محترم این مجاهد عزیز تسلیت عرض میکنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم
تاریخ 1 / 4 / 60
مثل چمران بمیرید
شماها چند سال دیگر نیستید در این عالم، چمران هم نیست، چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد، ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید، مثل این سربازهایی که در مرزها کشته میشوند بمیرید.
تاریخ 1 / 4 / 60
منبع: کتاب ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی
محل تولد :تهران /تهران | نام پدر :محمود |
محل شهادت :کیانشهر | تاریخ شهادت : 17/1/1367 |
| طول مدت حیات :21 |
مزار شهید: |
سال
1346 سال
آغاز
زندگی
مرضیه
در
قفس
تنگ
دنیا
بود،
شهر
تهران
میزبان
او
شد،
مرضیه
تحت
تربیت
پدرش
محمود
رشد
کرد
و
در
روز
اول
پاییز
سال
1353 به
مدرسه
رفت.
او
توانست
با
موفقیت
تا
اخذ
مدرک
دیپلم
تحصیل
نماید.
در
همین
سالها
با
علی
قدیری
ازدواج
کرد
و
صاحب
فرزندی
به
نام
مصطفی
شد.
در
روز
هفدهم
بهار
سال
1367 در
سن
21 سالگی
حمله
موشکی
عراق
خزان
زندگی
آنان
را
رقم
زد
و
مرضیه
در
شهرستان
کیانشهر
به
شهادت
رسید.
منبع:کتاب آئینه و شقایق جلد 1 صفحه 54 ، برگرفته شده از سایت صبح
مسأله ایکه قابل توجه است این است: در آیات و روایات وارد شده که شهید زنده است
شهید نمیمیرد سؤال این است مگر سایر مؤمنین غیر از شهداء پس از مرگ زنده
نیستند؟ آنها میمیرند و نابود میشوند که قرآن و روایات میگوید شهدا
زنده اند؟
پاسخاز این سؤال زیاد است فعلا ما به یک جواب اکتفا میکنیم و آن این است که
طبق آیات و روایات که در بحث بقاء روح در همین کتاب ذکر خواهیم کرد، ارواح
همهی انسانها پس از مرگ، در عالم برزخ زنده هستند، تا قبل از نفخه صور،
چون صور اسرافیل قبل از روز قیامت دمیده شود آنها هم میمیرند سپس خداوند
متعال اجسام را با ارواح دو مرتبه زنده میکند غیر از ارواح شهدا که آنهاهرگز نمیمیرند، آنها زنده هستند تا روز قیامت دلیل بر این مطلب این
آیهی شریفه است:
«ونفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الأرض الا من شاء الله ثم نفخ
فیه أخری فاذا هم قیام ینظرون - و أشرقت الأرض بنور ربها».
در صور اسرافیل دمیده میشود میمیرند کسانی که در آسمانها و زمینند مگر کسانی را که خدا بخواهد، (آنها زندهاند).
مرحومحاج میرزا حبیبالله خویی در منهاج البراعة شرح نهج البلاغة حدیثی را از
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از تفسیر مجمع البیان در ذیل آیهی شریفه
نقل میکند کسانی که زنده هستند و هرگز نمیمیرند آنها شهداء میباشند و
فی روایة ان النبی صلی الله علیه و آله سئل جبرئیل عن هذه الایة من ذا الذیلم یشاءالله یصعقهم؟ قال هم الشهداء متقلدون اسیافهم حول العرش.
معنایدیگری که شهداء زنده هستند و هرگز نمیمیرند با وجود این که تمام ارواح درعالم برزخ زنده هستند این است که زنده بودن شهداء در عالم برزخ یک نوع
زنده بودن خاصی است که چنین زنده بودن را دیگران ندارند آن خاص خاص، مخصوص
شهداء است که دیگران چنین حیاتی را ندارند.
منبع: کتاب مقام شهید در پیشگاه پروردگار
تاریخ تولد :1335 | نام پدر :جمشید |
تاریخ شهادت : 15/خرداد/1368 | محل تولد :اردبیل /سراب |
طول مدت حیات :33 | محل شهادت :کربلا |
مزار شهید :العماره مادی، شماره 102 |
موسیگل محمدی فرزند جمشید در سال 1335 در شهرستان سراب از توابع استان اردبیلدیده به جهان گشود وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک سیکل ادامه داد و پس از آن جهت کمک به تامین معاش خانواده به کار پرداخت پس از مدتی جهت گذراندن خدمت نظام وظیفه به سربازان ارتش جمهوری اسلامی پیوست و در تیپ 81 زرهی بعنوان آرپیجیزن مشغول به خدمت گردید و در جریان نبرد به اسارت نیروهای دشمن بعثی درآمد وی پس از گذراندن سالها اسارت در بند دژخیمان سرانجام در پانزدهمین روز از خردادماه سال 1368 در سن 33 سالگی غریبانه به ملکوت اعلی پیوست و حصار سرد زندان را شرمنده صبر ایوبوار خویش ساخت پیکر خسته ورنجکشیده او را در اردوگاه العماره رمادی شماره 102 به خاک سپردند و نسیم پیام غربت او را برای خانواده چشم انتظار به همراه آورد. روحش شاد
منبع:پرونده شهید در گروه تحقیقاتی فکه، برگرفته شده از سایت صبح
زاغهنشینها بودند که خون دادند
این زاغهنشینها بودند که در خیابانها فریاد کردند و خون دادند و جوان دادند و مادرهایی که چهار تا بچه داشتند سه تا بچههایشان رفته بود، باز می گفتند که این هم اگر برود برای خداست.
تاریخ 5 / 12 / 57
ما مرهون طبقه مستمندان هستیم
تمام مسائل که واقع شد ما مرهون منت - بعد از خدای تبارک و تعالی - این ملت ایران و خصوصا طبقه مستمندان، نه طبقه اشراف و اعیان و بالادستها، ما مرهون آنها هستیم. آنهایی که زن و مرد، صغیر و کبیر در هر وقت که اقتضا میکرد در خیابانها میریختند و هیچ در مقابل مسلسلها ابا نداشتند، سینهها را باز میکردند و میگفتند «بزن». باید بگویم که گوشت و خون غلبه کرد بر تانک و مسلسل، و این قدرت خدای تبارک و تعالی بود.
تاریخ 5 / 12 / 57
تودهی ملت خون دادند نه اعیان و اشراف
آن که خون داده همین جوان، همین توده بوده است، آن که جوان داده است همین توده بوده است. یک دستهای بیرون بودهاند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند و شما خون دادید، شما جوان دادید.
تاریخ 10 / 12 / 57
شهدا از طبقات بالا نبودند
شما آمار اینهایی که کشته شدند، یک وقتی اگر میتوانید، هرکس میتواند در هر جا هست به دست بیاورد، اگر یک صاحب دولت توی آن هست، اگر یک تاجر درجه اول توی آن هست، اگر یک خان توی آن هست. اگر یک سرباز توی آن هست، اگر یک وزیر توی آن هست، اگر یک کمونیست توی آن هست، شما پیدا کنید به ما اطلاع دهید. همهی آنها مسلمانهایی بودند که توی خیابانها ریختند که «مرگ بر او، و ما جمهوری اسلامی میخواهیم» همه کشتههای ما از اینها، شما افشا کنید، پیدا کنید که چند نفر تاجر و معتبر بودند، چند نفر خان بوده توی اینها، چند نفر رئیس و مثلا کذا بوده است، چند نفر وزیر بوده است، چند تا مدیر کل بوده است، یکی از اینها را نمیتوانید پیدا کنید. هرچه بوده این ملت، این توده جمعیت و ملت بوده است، این ملت مسلم، غنایم مال اینهاست و باید به اینها بدهید، مستمندان، اینهایی که صدمه دیدند، آنهایی که کشته دادهاند، آنهایی که جوان دادهاند، پیرزنهایی که جوانهایشان از بین رفت. این غارتگری اینها را، باید برای آنها زندگی تأمین کرد.
تاریخ 15 / 12 / 57
مستضعفین بودند که خون دادند
آنهایی که امروز برای استفادهی نامشروع میخواهند سر این سفره بنشینند کجا بودند آن روز که مستضعفین خود خود را میدادند.
تاریخ 26 / 2 / 58
شهدای 15 خرداد از اقشار مسلمان و مستضعف بودند
پانزده خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند، اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین صنف جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند و همین صنف جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند، 15 خرداد را به وجود آوردند. همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند، در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نعضت ما را به ثمر برسانند.
باید دید این جمعیت کی هستند، اینها که 15 خرداد را به وجود آوردند و آنها که در 15 خرداد به طوری که مشهور است 15 هزار فدایی دادند و آنهایی که پس از پانزده خرداد و پانزدههای خرداد و پس از قتل عام 15 خرداد و قتل عامهای دیگر در میدانها آمدند، چه قشری از جمعیت بودند؟ آنهایی که پانزده خرداد را به وجود آوردند، آنهایی که دنبالهی 15 خرداد را تاکنون رساندند. آنهایی که برای شکستن سد رژیم فعالیت کردند، آنهایی که به خیابانها ریختند و فریاد الله اکبر کردند، همین قشر از جمعیت بودند. حق مال همین قشر از جمعیت است، دیگران هیچ حقی ندارند...
ای کسانی که گمان میکنید غیر اسلام رژیم را ساقط کرده است، ای کسانی که احتمال میدهید که غیر مسلمین و غیر اسلام کس دیگر دخالت داشته است، شما مطالعه کنید، بررسی کنید، اشخاصی که در پانزده خرداد جان دادند، سنگهای قبرهای آناه را ببینید کی بودند اینها، اگر یک سنگ قبر از این قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، آنها هم شرکت داشتهاند. اگر در قشرهای اسلامی، یک سنگ قبر از آن درجههای بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشتهاند ولی پیدا نمیکنید، هرچه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مسلم است، این کاسب مسلم است، این روحانی متعهد است هرچه هست از این قشر است. پس 15 خرداد را به تبع اسلام اینها به وجود آوردند و به تبع اسلام اینها حفظ کردند و به تبع اسلام اینها نگهداری میکنند.
تاریخ 15 / 3 / 58
من مأیوسم که طبقات بالا خدمتی به انقلاب بکنند
از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشستهام اینجا، من هم هیچ حقی ندارم، شماها خون دادید، شماها به میدان رفتید، شماها مبارزه کردید، ماها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم. نه استفادهی عنوانی، خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم، خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفادهاش را ببرم. طبقههای بالا، آنهایی که فعالیت هیچ نداشتند و مخالفت هم ندارند، حقی ندارند و نباید حقی داشته باشند لکن اگر از حالا خدمت بکنند، صاحب حق میشوند و من مأیوسم که خدمت بکنند.
تاریخ 15 / 3 / 58
این طبقه محروم جامعه بود که شهید داد
گروههایی که در سرتاسر کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم و همانهایی که مستضعف هستند و کاخنشینها آنها را استضعاف میکند و اینها ثابت کردند که کاخنشینها هستند که ضعیفند و پوسیدهاند و برای این ملت هیچ کاری نکردهاند و نخواهند کرد. این دانشگاه بود، جوانهای دانشگاه که آنها هم از محرومین و مستضعفیناند و این طبقهی محروم جامعه بود که از همه رفاهها محروم بود لکن قلبش مملو از عشق به اسلام و ایمان بود و با آن ایمان این حرکت را دنبال کرد و شهید داد و در مقابلش چیزی مطالبه نکرد.
تاریخ 16 / 1 / 60
سنگینی انقلاب بر دوش تودههای میلیونی و محرومان جامعه است
ما اگر با یک نظر سطحی از نخستین روزهای نهضت تا پیروزی و از پیروزی تاکنون به کردار طبقات مختلف و گروهها نگریسته و ارزیابی کنیم، میتوانیم تا حدودی مدعیان پرتوقع و فداکاران بیتوقع را به طور اجمال از هم جدا کنیم. قشرهایی که انقلاب را با فداکاری بیدریغ و جان نثاری سخاوتمندانه، بیهیچ چشمداشتی به پیروزی رسانده و از پیروزی تاکنون برای دفاع از انقلاب و رفع مشکلات از پای ننشستهاند و تاکنون با آنکه سنگینی انقلاب بر دوش آنان بوده است توقع نام و نشان و مقامی نداشته ندارند، اینان تودههای میلیونی و محرومان جامعه هستند که خدایشان قدرت و سعادت دهد.
تاریخ 21 / 11 / 60
جنوب شهریهای محروم در طول تاریخ بیشتر بپا خاستهاند
انفجار جنایت بار عظیمی که شب گذشته صدای مهیب آن را شنیدیم و حجم عظیم آن را در وسایل ارتباط جمعی خواهید دید و شنید، در جنوب شهر تهران در بین جماعت مظلومی که از طبقه مستضعف و مستمند تشکیل میشود اتفاق افتاد و صدها بیگناه و مظلوم را شهید و مجروح کرد. کودکان نورس را در آغوش مادران به هلاکت رساند و شرافت و انسانیت را به سوگ نشاند و چهرهی قبیح امریکاییان منافق و منحرفان را بیشتر ظاهر کرد. اینان انتقام شکست مفتضحانه خود را از مظلومان متعهد به اسلام جنوب شهری میگیرند و شکست خود را از چشم آنان میبینند. جنوب شهریهای محروم و طبقه مظلوم در طول تاریخ با تعهد به ارزشهای انسانی و اسلامی، بیشتر و مصممتر در مقابل قدرتها و وابستگان و دلباختگان به آنها بپا خاسته و میخیزند و اینان هستند که با مشت گره کرده خود و حضور دایم در صحنه اسلام، قدرتها را در هم میکوبند و طمع کاران را که به دنبال قدرتها بودند، مأیوس نمودند. سربازان و سپاهیان و بسیجیان و سایر قوای مسلح امروز ما نیز در همین طایفه و طبقه هستند.
تاریخ 10 / 7 / 61
زاغهنشینان، شهید دادهاند
همین زاغهنشینانیی که من یادم نمیروم که وقتی در تلویزیون دیدم از یک خانهای از این زاغهها یک عدهای پیرمرد و پیرزن و بچه و اینها بیرون آمدند و یکی از آنها پرسید که کجا میروید، گفتند میرویم تظاهر، تظاهرات. همینها بودند که ناهار روزشان و شام شبشان را نداشتند، لکن با همت والای خودشان، با آن قدت معنوی الهی خودشان در آن رژیم بیرون آمدند و شهید دادند و فاتح شدند و در جمهوری اسلامی هم همینها هستند که پشتیبانی میکنند و در جبههها و پشت جبههها محکم ایستادهاند.
تاریخ 8 / 2 / 62
فداکارن جنگ، تربیت شده مکتب اولیای الهی
در کدام جنگ و نهضت و انقلاب و شورش در طول زمان و سراسر خلقت، سربازانی چننی و فداکارنی مانند ایران را سراغ دارید، جز در طبقه اولیای الهی و تربیت شدگان در مکتب آنان که فرزندان این دیار به نور آنان استضائه کرده و از خود رستهاند.
تاریخ 22 / 11 / 62
قشر فعال در جبههها، طبقات محروم هستند
امروز هم قشر فعال در جبههها و پشت جبههها همان طبقات محروم ساده زیست هستند و در بین آنان از آن وابستگان و دلبستگان به علایق دنیا اثری نمیبینید.
تاریخ 7 / 3 / 63
پابرهنههای محروم، ستون محکم انقلاب
[باید] مصلحت پابرهنهها و گودنشینها و مستضعفین بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیدهها و دین به دنیافروشان، چهرهی کفرزدایی و فقر ستیزی روشن انقلاب ما را خدشهدار نکنند و لکهی ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسؤولین نچسبانند و آنهایی که در خانههای مجلل، راحت و بیدرد آرمیدهاند و فارغ از همهی رنجها و مصیبتهای جانفرسای محکم انقلاب و پابرهنههای محروم، تنها ناظر حوادث بودهاند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفتهاند، نباید به مسؤولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند، و حاصل همهی زحمات ملت را بر باد دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیدهاند و فرق و سینهی شکافتهی نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکردهاند و از همهی زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زدهاند، غافل و بیخبرند.
تاریخ 6 / 5 / 66
طبقات کم درآمد جامعهی ما، سر و جان میدهند
وقتی که پابرهنهها و گودنشینان و طبقات کم درآمد جامعهی ما امتحان و تقید خود را به احکام اسلامی تا سرحد قربانی نمودن چندین عزیز و جوان و بذل همهی هستی خود دادهاند و در همهی صحنهها بودهاند - و ان شاء الله خواهند بود - و سر و جان را در راه خدا میدهند، چرا ما از خدمت به این بندگان خالص حق و این رادمردان شجاع تاریخ بشریت افتخار نکنیم! ما مجددا میگوییم که یک موی سر این کوخنشینان و شهید دادگان به همهی کاخ و کاخنشینان جهان شرف و برتری دارد.
تاریخ 6 / 5 / 66
متدینین بیبضاعت برپا دارندگان واقعی انقلابها
ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، بخوبی دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانهاند. و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایهداران و مرفهان بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند، آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه، بحث قیام و راحتطلبی، بحث دنیاخواهی و آخرتجویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند، و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت، گردانندگان و برپا دارندگان واقعی انقلابها هستند.
تاریخ 29 / 4 / 67
مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوزاندهاند
همه نیز میدانیم که اکثریت این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از طبقات محروم و کمدرآمد بودند و مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوختند.
تاریخ 11 / 7 / 67
منبع: کتاب ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی
تاریخ تولد :1335 | نام پدر :جمشید |
تاریخ شهادت : 15/خرداد/1368 | محل تولد :اردبیل /سراب |
طول مدت حیات :33 | محل شهادت :کربلا |
مزار شهید :العماره مادی، شماره 102 |
موسی گل محمدی فرزند جمشید در سال 1335 در شهرستان سراب از توابع استان اردبیل دیده به جهان گشود وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک سیکل ادامه داد و پس از آن جهت کمک به تامین معاش خانواده به کار پرداخت پس از مدتی جهت گذراندن خدمت نظام وظیفه به سربازان ارتش جمهوری اسلامی پیوست و در تیپ 81 زرهی بعنوان آرپیجیزن مشغول به خدمت گردید و در جریان نبرد به اسارت نیروهای دشمن بعثی درآمد وی پس از گذراندن سالها اسارت در بند دژخیمان سرانجام در پانزدهمین روز از خردادماه سال 1368 در سن 33 سالگی غریبانه به ملکوت اعلی پیوست و حصار سرد زندان را شرمنده صبر ایوبوار خویش ساخت پیکر خسته و رنجکشیده او را در اردوگاه العماره رمادی شماره 102 به خاک سپردند و نسیم پیام غربت او را برای خانواده چشم انتظار به همراه آورد. روحش شاد
منبع:پرونده شهید در گروه تحقیقاتی فکه، برگرفته شده از سایت صبح