معرفی وبلاگ
ما باید این توجه را هیچوقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما بندگان خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت می کنیم و پیشروی می کنیم. اگر شهادت نصیب شد، سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد سعادت است. حضرت امام خمینی (ره)
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 378466
تعداد نوشته ها : 139
تعداد نظرات : 14
Rss
طراح قالب
GraphistThem244

وبلاگ روایت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net

دفاعاز نظر امام خمینی (رض) از جایگاه و اهمیت ویژه‏ای برخوردار است؛ به طوری که آن را پرورش دهنده‏ی جوهر انسانیت و مایه‏ی بروز شجاعت در انسان می‏داند:
جنگ خیلی خوب است از یک جهت و آن این است که شجاعتی را که درباطن انسان است، بروز می‏دهد و تحرک برای انسان حاصل می‏شود. انسان از آن خمودی بیرون می‏آید.» (1)
همچنین امام راحل (ره) جنگ و دفاع را ابزاری می‏داند که با آن موانع از سر راه رشد و تکامل جوامع اسلامی برداشته می‏شود: «این یک رحمتی است، صورتش انسان فکر می‏کند که کشتار است، لکن واقعش بیرون کردن یک موانعی از سر راه انسانیت است.» (2)
مخصوصا کشوری که انقلاب اسلامیکرده است و اجرای احکام نورانی اسلام را در همه‏ ی زمینه‏ ها هدف قرار داده است، دفاع و جهاد برای او تکلیفی شرعی و الهی می‏شود و صرف نظر از تأثیرات فردی و اجتماعی، باید آن را به عنوان یک تکلیف شرعی مورد توجه قرار دهد. درهمین باره نیز امام خمینی (رض) چنین فرموده‏اند:

«آحاد مردم یکی‏ یکی‏ شان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی؛ یک واجب عینی، اهم مسائل واجبات دنیا، اهم است و از نماز اهمیتش بیشتر است. برای اینکه این حفظ اسلام است، نماز فرع اسلام است، این تکلیف برای همه ماست.»
به طوری که ملاحظه می‏شود، دفاع و جهاد در اسلام، اهمیتی چند جانبه دارد که اهم آن را به شرح زیر می‏توان خلاصه کرد:
الف: تقویت جوهره‏ی انسانیت و آبدیده کردن روح انسان در حوادث و مشکلات
ب: بروز و ظهور عنصر شجاعت و مقاومت در انسان مؤمن و دفع رخوتها و سستیها.ج: دفع موانع از مسیر تکامل و رشد جامعه‏ی اسلامی و قطع طمع دشمنان در حمله به کشوری مقاوم و آماده دفاع.
د: وجوب شرعی جهاد و دفاع در کنار دیگر واجبات دینی، به عنوان قویترین نمود انگیزه‏ی دفاعی در اقشار مختلف جامعه انسانی
پی نوشتها:
1- صحیفه ی نور، ج13، ص 108
2- همان، ج16، ص 2
منبع: کتاب سیری در اندیشه دفاعی حضرت امام خمینی (رض)


X