معرفی وبلاگ
ما باید این توجه را هیچوقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما بندگان خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت می کنیم و پیشروی می کنیم. اگر شهادت نصیب شد، سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد سعادت است. حضرت امام خمینی (ره)
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377943
تعداد نوشته ها : 139
تعداد نظرات : 14
Rss
طراح قالب
GraphistThem244

 
من در اولین فرصت خود را نزد شما می‏بینم 
من در اولین فرصت خودم را نزد شما می‏بینم تا در غم با شما سهیم باشم و با هم در صف واحد به اعمال عمال اجانب خاتمه دهیم. من امیدوارم به احدی الحسنیین نایل شوم، یا پیشرفت مقصود و اقامه عدل و حق، یا شهادت در راه آنکه است. از خداوند تعالی غلبه حق بر باطل را خواهان و پیروزی ملت شریف ایران را خواستارم. 
تاریخ 9 / 11 / 57
خاک بر سر من که بخواهم از خون شهدا استفاده ببرم! 
از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته‏ام اینجا، من هم هیچ حقی ندارم، شماها خون دادید، شماها به میدان رفتید، شماها مبارزه کردید، ماها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم. نه استفاده‏ی عنوانی، خاک بر سر من که بخواهم استفاده‏ی عنوانی از شما بکنم، خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده‏اش را ببرم. 
تاریخ 15 / 3 / 58
امیدوارم نامتان در ردیف شهدای بدر و کربلا ثبت شود 
امیدوارم که این شهدا، در نامه‏ای که اسم شهدای بدر و کربلا نوشته می‏شود اسم اینها  نوشته شده باشد و برای شماها هم همینطور که بازماندگان کربلا و احد و امثال اینها بودند و اجر داشتند شما هم در شمار آنها نامتان به ثبت برسد. [3] .
تاریخ 9 / 7 / 58
به مادران و پدران به خاطر تربیت چنین فرزندانی تبریک عرض می‏کنم 
بعد از طلب مغفرت برای شهدای انقلاب اسلامی و قدردانی از فداکاریهای آنان، به بازماندگان آنان، مادران و پدران آنان تبریک عرض نمایم که چنین شیرزنان و شیرمردانی تربیت نمودند و نیز به معلولین و آسیب دیدگان انقلاب که در پیشبرد نهضت ملت و تحقق جمهوری اسلامی پیشقدم بودند، تبریک عرض کنم. الحق انقلاب اسلامی ما مرهون فداکاریهای این دو قشر عزیز است. [4] .
امیدوارم مقامات شهدای جنگ احد را داشته باشند 
من امیدوارم این شهیدانی که برای خدا به شهادت رسیده‏اند، نزد خدای تبارک و تعالی مقاماتی داشته باشند که لشکر امام در جنگ احد و در سایر جنگها داشتند. خداوند ان شاء الله خانواده‏های آنها را سلامت بدارد و من هم به آنها تسلیت می‏گویم. اینها از خود ما هستند، مثل اینکه فرزندان خود من باشند. متأثر هستم و مفتخر به اینکه همچو روحیه‏ای در تمام سربازهای پیدا شده. [5] .
تاریخ 25 / 2 / 59
خود را مرهون شهدا می‏دانم 
اینجانب به عنوان یک خدمتگزار و دعاگوی حقیر، خود و ملت را مرهون این عزیزان می‏دانم و از خداوند بزرگ طلب مغفرت می‏نمایم. تاریخ، فداکاری این جوانان غیور و متعهد را فراموش نمی‏کند و نام نامی ملت عظیم ایران در صفحات تاریخ ضبط و در چهره دهر ضبط است. [6] .
تاریخ 22 / 5 / 59   
خداوندا ما را به شما ملحق کند 
من از خداوند تعالی رحمت برای شهدای عزیز در این جنگ تحمیلی خواستارم. اینان برای اسلام فدا شدند و در نزد خدای تعالی و در جوار رحمت واسعه او به سعادت ابدی و افتخار دایمی رسیدند و به بازماندگان آنان تبریک و تسلیت عرض می‏کنم. شما مسلمانان متعهد دین خود را به اسلام بزرگ و خداوند متعال ادا کردید و راه وفاداری و فداکاری را به ما آموختید. خداوند تعالی ما را به شما ملحق کند و از این فیض عظیم محروم نفرماید. [7] .
تاریخ 27 / 7 / 59
ما هنوز در خم یک کوچه هم نیستیم 
من شرمم می‏آید که خود را در مقابل این عزیزان سرشار از ایمان و عشق و فداکاری به حساب آورم، آنان با عشق به خدای بزرگ به معشوق خویش پیوستند و ما هنوز در خم یک کوچه هم نیستیم. خداوندا! این عزیزان از خود گذشته را در جوار رحمت خود بپذیر، و ما را از قیدها و بندهای خودبینی و خودخواهی نجات مرحمت فرما. [8] .
تاریخ 1 / 2 / 60 
ای کاش خمینی در میان شما بود 
ای کاش خمینی در میان شما بود و در کنار شما در جبهه دفاع برای خدای تعالی کشته می‏شد. [9] .
تاریخ 17 / 6 / 60
خداوندا این ملت را در احقاق حق و ابطال باطل پایدار فرماید 
خداوند تعالی این ملت را که از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 و از آن وقت تاکنون برای اقامه عدل الهی از هرچه داشته است گذشته است و عزیزان برومند خود را که قامت رشید و بلند آنان چون ابدیت استوار و گرمی خونشان چون عشق به جمال جمیل حق روح‏افزا بود، به پای دوست به قربانگاه فرستادند، با نور هدایت خود ارشاد و با جلوه  قدرت ازلی خود برومند و با بارقه‏ی روانبخش خود در احقاق حق و ابطال باطل استوار و پایدار فرماید و این وحدت و صلابت را از آنان سلب ننماید. [10] .
تاریخ 15 / 3 / 61
شهدای ما را به رحمت خاصان درگاهش مفتخر فرماید 
از خداوند تعالی می‏خواهم... شهدای ما را به رحمتهایی که برای خاصان درگاهش اختصاص داده است مفتخر فرماید و مجروحان و آسیب دیدگان عزیز ما را شفای عاجل عنایت فرماید و اسرا و گمشدگان عزیز ما را هرچه زودتر از شر صدامیان نجات داده و به میهن اسلامی خودشان برگرداند و به بازماندگان شهدا مخصوصا پدران و مادران و همسران و همه نزدیکان آنان اجر و صبر مرحمت فرماید و رزمندگان سلحشور ما را پیروز فرماید. [11] .
تاریخ 21 / 11 / 61
شهدای انقلاب اسلامی را به رحمت جاوید غریق فرماید 
بارالها!... از تو می‏خواهم شهدای مظلوم اسلام را بویژه شهدای نهضت و انقلاب اسلامی ایران از پانزدهم خرداد 42 تاکنون، به رحمت جاوید خود غریق فرمایی و پدران و مادران و همسران و بستگان آنان را صبر و اجر وافر عنایت نمایی و آسیب دیدگان در جبهه و پشت جبهه را شفا و سلامت مرحمت فرمایی. [12] .
تاریخ 15 / 3 / 62 
به شهدای جنگ تحمیلی تقرب به درگاه خود مرحمت فرما 
خداوندا!... به شهدای اسلام بویژه شهدای جنگ تحمیلی رحمت و تقرب به درگاه خود مرحمت و به آسیب دیدگان عزیز صحت و عافیت و اجر شهدا عنایت کن و به اسرا و مفقودین صبر و رهایی نصیب فرما و به بازماندگان شهدا و نزدیکان آسیب دیدگان و مفقودین بردباری و اجر مرحمت فرما. [13] .
تاریخ 22 / 11 / 63
 
[ صفحه 112]
 
امیدوارم میهمانان را از محضر خود کامیاب فرماید 
من با این قلم شکسته و این چشم بسته در حق این ملت و این عزمش و این سلحشوران و این رزمش چه می‏توانم بگویم؟! پس بهتر آن است؛ قلم بشکنم و دم فروبندم و اجر و مزد رزمندگان و وابستگان به آنان و آسیب دیدگان و دلبستگان آنان را از خدای بزرگ بخواهم. امید آن است که ولی نعم، این میهمانان را که به سوی او می‏روند از محضر خود کامیاب فرماید و به این رزمندگان غرورآفرین قدرت بیشتر و قدرت والاتر عنایت نماید و به همت ملت عزیز بویژه آنان که در این جهاد فی سبیل الله فعالیت و دخالت داشته‏اند، عزت و عظمت مرحمت کند و به این عزیزانی [14]  که در این جنایت هوایی به سوی او پرواز کرده‏اند، اجازه‏ی ورد به محفل خاص خود دهد. [15] .
تاریخ 3 / 12 / 64
خداوندا! شهدای ما را در جوار اولیا مخلد فرما 
خداوندا! شهدای عزیز این ملت را که برای تو و برای اعتلای دین تو جان باخته‏اند، در جوار اولیایت مخلد فرما و به بازماندگان آنان خصوصا پدران و مادران و فرزندان و همسرانشان که برای رضای تو، فراق و دوری آنان را تحمل می‏کنند و پرچم مبارزه‏ی آنان را بر دوش گرفته و به پیش می‏روند، صبر و اجر کرامت کن و فرزندان آنان را برای رأفت و مهربانی بیشتر به مادران داغدیده‏ی خود مهیا فرما و جانبازان عزیز و پیروز و سرافراز ما را شفا عنایت کن و مفقودین و اسرا، این شیرمردان در بند را با سلامت و پیروزی به اوطان خود بازگردان و ما را خدمتگزار این ملت و ملت را قدرشناس زحمات شهیدانمان گردان و شیرینی و حلاوت محبت و رضایت خود را به ما عنایت کن و دعای خیر حضرت بقیةالله ارواحنا فداه را شامل حالمان گردان و این انقلاب را از خطر آفتها و لغزشها و از کید کافران و منافقان و ملحدان حفظ فرما. [16] .
تاریخ 16 / 11 / 65 
 
در انتظار فوز شهادتم 
من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضه‏ی دفاع از مسلمانان آماده نموده‏ام و در انتظار فوز عظیم شهادتم. [17] .
تاریخ 6 / 5 / 66
بدا به حال آنان که در قافله ایثار حضور نداشتند 
خداوندا! این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا! کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‏اند و نیازمند به مشعل شهادت، تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال زنان و مردان! خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‏های معظم شهدا و بدا به حال من که هنوز مانده‏ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سرکشیده‏ام و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‏کنم. و بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند، بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه‏ی بزرگ جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بی‏تفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند. [18] .
تاریخ 29 / 4 / 67
برای درک شهادت، روزشماری می‏کنیم 
امروز خمینی آغوش و سینه‏ی خویش را برای تیرهای بلا و حوادث سخت و برابر همه‏ی توپها و موشکها دشمنان باز کرده است، و همچون همه‏ی عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می‏کند. [19] .
تاریخ 29 / 4 / 67
من هدیه‏ای جز دعای خیر ندارم 
من هدیه‏ای جز دعای خیر برای فرزندان شاهدان همیشه‏ی تاریخ، خصوصا آنهایی که در تحصیل جزء شاگردان ممتاز شناخته شده‏اند ندارم.   
امیدوارم خداوندا عطش علم آموزی را در آنان زیاد و سینه‏هاشان را دریای معارف خود گرداند و تعهد عمل را به آنان کرامت نماید. [20] .
تاریخ 28 / 6 / 67
خداوندا شهدای گمنام بسیح را به نعمت همجواری اهل‏بیت مغتنم فرماید 
خداوندا شهدای عزیز و گمنام بسیج را به نعمت همجواری اهل‏بیت - علیهم‏السلام - مغتنم و جانبازان عزیز را شفا و اسرا و مفقودین عزیز را سالما به اوطانشان بازگرداند. [21] .
تاریخ 2 / 9 / 67
خداوندا شهدا را از رزق حضور خویش بهره‏مند فرما 
خداوندا! شهدای روحانیت و حوزه‏ها را از نعم بیکران و رزق حضور خویش بهره‏مند فرما. خداوندا! به جانبازانشان شفا مرحمت کن و به خانواده‏های شهدایشان صبر و اجر مرحمت فرما. مفقودین و اسرایشان را هرچه زودتر به اوطانشان برگردان. خداوندا! ارزش خدمت و خدمتگزاری به دین خود و به مردم را در دل و دیدگان ما افزون و جاودانه نما «انک ولی النعم» [22] .
تاریخ 3 / 12 / 67
از خانواده شهدا رسما معذرت می‏خواهم 
من در این جا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیلهای غلط این روزها [23]  رسما معذرت می‏خواهم و از خداوند می‏خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. [24] .
تاریخ 3 / 12 / 67  
پروردگارا شهدای ما را با شهدای بزرگوار اسلام محشور فرما 
از پیشگاه مقدس پروردگار می‏خواهم که هر روز بر قدرت و شوکت و صلابت این مدافعان راستین میهن اسلامی بیفزاید و شهدای گرانقدر آنان را که همه‏ی ما در زیر سایه‏ی برکات آنان به نعمت امنیت و آزادی و استقلال رسیده‏ایم، با شهدای بزرگوار اسلام محشور فرماید. [25] .
تاریخ 28 / 1 / 68
تذکر: علاوه بر مواردی که طی صفحات گذشته آمد، حضرت امام در خلال بسیاری از سخنرانیها و پیامهای خود عبارات و ادعیه‏ای در تجلیل و تکریم و طلب مغفرت برای شهدا و خانواده‏ی آنان دارند که به ذکر آدرس آنها اکتفا می‏شود. 
1 - صحیفه نور ج 10 ص 110 تاریخ 11 / 8 / 58
2 - صحیفه نور ج 11 ص 262 تاریخ 20/ 11 / 58
3 - صحیفه نور ج 13 ص 66 تاریخ 17 / 6 / 59
4 - صحیفه نور ج 13 ص 275 تاریخ 22 / 10 / 59
5- صحیفه نور ج 15 ص 24 تاریخ 28 / 3 / 60
6 - صحیفه نور ج 16 ص 44 تاریخ 21 / 11 / 60
7 - صحیفه نور ج 16 ص 96 تاریخ 2 / 1 / 61
8 - صحیفه نور ج 17 ص 75 تاریخ 25 / 8 / 61
9 - صحیفه نور ج 17 ص 272 تاریخ 14 / 3 / 62
10 - صحیفه نور ج 17 ص 278 تاریخ 14 / 3 / 26
11 - صحیفه نور ج 19 ص 127 تاریخ 29 / 12 / 63
12 - صحیفه نور ج 19 ص 165 تاریخ 1 / 3 / 64
13 - صحیفه نور ج 19 ص 265 تاریخ 17 / 11 / 64
14 - صحیفه نور ج 20 ص 148 تاریخ 18 / 6 / 66
منبع: کتاب ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی


X